Friday, September 28, 2012

Nature, Colors and Rhythms (Natureza, cores e ritmos)



Walking in the park I realize that the autumn is slowly pushing the last remnants of summer away and asking permission to take its place. The vibrant green that until last month greeted visitors is now replaced by a tea green, pale and discreet, spotted with brown, yellow and red. When the wind blows, it sings in a crisp tone, made by leaves getting dry. Unhurriedly, the leaves let go of the trees and fall to the ground, swirling graciously as if performing a ritualistic dance.

I wish I were in the park by myself and could concentrate on the beauty around me. But I am never by myself. My thoughts follow me everywhere: in my mind, I make lists, fight with people, resolve problems, have interesting discussions with friends, write emails, and worry about my bank account statements. My emotions are also constant companions: I feel happy, sad, angry, restless, nervous, content… I wonder how it would be if I could be totally by myself for just a few minutes, without any thoughts, any emotions. What would be left? Would I still be me? What would be the essence of me?

A little ahead, some young men play Frisbee golf, throwing their discs at metal baskets among the trees. They walk from target to target talking with their friends, unaware that the solitary woman who passes by with a camera in her hands has so many companions as well. A man runs on the trail, pushing a stroller holding a sleeping baby. A dog with his tongue sticking out of his mouth is attached to the stroller. In the forest, deer walk soundless, squirrels look here and there for nuts, rabbits move from bush to bush in a constant search for better nutrients.

I sit on a bench, trying to calm my mind and concentrate on my breath. Little by little, I realize that the world outside and inside me is as it is supposed to be. Everything is moving to its own rhythm. Life proceeds as normal, with its constant changes, lights and shadows.All is well, I tell myself. All is well.


NATUREZA, CORES E RITMOS 

Caminhando pelo parque percebo que o outono está lentamente afastando os últimos resquícios do verão e pedindo permissão para tomar seu lugar. O verde vibrante, que até o mês passado saudava os visitantes, começa a ser substituído por um verde apagado, pálido e discreto, manchado por marrom, amarelo e vermelho. Quando o vento sopra, ele canta num tom sussurrante, produzido pelas folhas quase secas. Sem pressa, elas se soltam das árvores e caem no chão, girando graciosamente como se participassem de uma dança ritualística.

Gostaria de estar no parque sozinha e me concentrar na beleza ao meu redor. Mas nunca estou sozinha. Meus pensamentos me seguem por toda parte: na minha mente, preparo listas, brigo com pessoas, resolvo problemas, tenho conversas interessantes ​​com minhas amigas, escrevo e-mails, e me preocupo com meus extratos bancários. Minhas emoções são também minhas companheiras constantes: sinto-me feliz, triste, irritada, ansiosa, nervosa, contente... Eu me pergunto como seria se estivesse totalmente sozinha por poucos minutos, sem qualquer pensamento, quaisquer emoções. O que restaria? Ainda seria eu mesma? Qual seria a minha verdadeira essência?

Um pouco à frente, alguns jovens jogam frisbee golfe, arremessando discos nas cestas de metal colocadas entre as árvores. Vão de alvo em alvo conversando com seus amigos, sem se dar conta de que a mulher solitária que passa por perto, com uma máquina fotográfica nas mãos, tem tantos companheiros quanto eles. Um homem corre na trilha, segurando um carrinho com um bebê dormindo, no qual um cão com a língua de fora está amarrado. Na floresta, veados andam sem fazer barulho, esquilos procuram nozes de um lado para o outro, coelhos pulam de arbusto em arbusto em uma busca constante de nutrientes melhores.

Sento-me num banco, tentando acalmar minha mente e me concentrar na minha respiração. Aos poucos, percebo que o mundo lá fora e dentro de mim está como devia estar. Tudo se move no seu próprio ritmo. A vida prossegue normalmente, com suas mudanças constantes, luzes e sombras. Tudo está bem, digo a mim mesma. Tudo está bem.

Friday, September 7, 2012

Sit, Stop, and Think (Sente-se, pare e reflita)




A few weeks ago I watched a film about what happens when we are forced to confront our worst enemy: ourselves. In the 2008 movie, Dhamma Brothers, we are witness to the steps of some prison inmates at Donaldson Correction Facility, an overcrowded maximum-security prison in Alabama, US. There, the convicts participate voluntarily in a Vipassana retreat, an emotionally and physically demanding Buddhist course of silent meditation. The movie chronicles the changes they experience while going through the process, in which they spend 10 days without talking. For one inmate, the course was “tougher than his eight years on Death Row.” Another explains that his fellow inmates were afraid of him and, in the first moment during meditation, when he had to face himself, he also got very scared. Who was this man, after all? One convict, who couldn’t accept his guilty verdict, comes to the realization that he is guilty, after all, even if he wasn’t the one with the knife, stabbing people. Yet another inmate is able to forgive the murderer of his daughter whom he starts to see just as a human being, worthy of forgiveness and love.
Dhamma Brothers includes interviews with inmates, prison guards and the inmate’s relatives. One inmate advocate points out that the lifers are much more than their crime but, when we look at them, we see them only by the crime they committed. By interviewing family members and the inmates, the movie succeeds in its mission of making the criminals appear human and makes us understand that there is some good inside everybody and that transformation is, indeed, possible.
Vipassana Meditation has been taught in India for more than 2,500 years and is considered a universal remedy for universal ills. Students learn how to concentrate exclusively on the present. The teaching of Vipassana meditation in a correctional environment was first tried in Jaipur, India in 1975. It stopped being offered for a long time and resumed in March 1993, in the largest prison in India holding nearly 10,000 inmates. Many courses followed for both men and women, including a course for over 1,000 inmates one of the largest courses ever held in modern times. Today there is a permanent meditation center within the walls of Tihar Jail, as well as several other Indian prisons, at which regular Vipassana courses are conducted. In addition, courses for thousands of police cadets have been held at the Police Training College in New Delhi.
Following the establishment of this technique in the prisons of India, Vipassana courses have been successfully conducted in the prisons of Taiwan, UK, New Zealand and the United States. They are also currently under consideration in many other countries.  Studies show the practice improves inmates' discipline and their willingness to co-operate with prison authorities. It makes the inmates less prone to depression, feelings of hostility and helplessness and a sense of hopelessness. They are also less likely to smoke, do drugs and take alcohol.
The Donaldson Correction Facility, in Alabama, is the first maximum-security prison in North America to conduct this meditation program. For a time, the  program was interruped but now is back. There is a waiting list for the quarterly sessions, and the state wants to expand the offering to its women's prison.
The prisoners that are enrolled in the meditation programs tend to continue meditating even after they end their retreat. They find peace in sitting and confronting their own demons, instead of perpetuating violence in the jails. Like Mahatma Gandhi said: “There is a higher court than courts of justice and that is the court of conscience. It supersedes all other courts.”

SENTE-SE, PARE E REFLITA 

     Há algumas semanas, assisti a um filme sobre o que acontece quando somos forçados a confrontar o nosso pior inimigo: nós mesmos. No filme de 2008, Os Irmãos Dhamma, seguimos os passos de alguns presos numa prisão de segurança máxima superlotada, no estado de Alabama, nos EUA: Donaldson Correction Facility. Lá, os presos participam voluntariamente de um retiro de dez dias no qual não podem falar e praticam Vipassana, uma meditação budista que exige muito emocionalmente e fisicamente. O filme descreve as mudanças dos presos  no decorrer do processo. Para um deles, o curso teria sido "mais difícil do que seus oito anos no corredor da morte." Outro explica que seus companheiros tinham medo dele e, no começo da meditação, quando teve que enfrentar a si mesmo, também ficou muito assustado. Quem era aquele homem, afinal? Um presidiário, que não conseguia aceitar o veredito de culpa, chega à conclusão de que é culpado, afinal, mesmo que não tivesse esfaqueado as pessoas como era acusado. Outro preso acaba perdoando o assassino de sua filha, que passa a ver apenas como um ser humano, digno de perdão e de amor.
     Os irmãos Dhamma inclui entrevistas com os presos, funcionários das prisões e familiares. Um defensor dos presos nos lembra que os condenados à prisão perpétua são muito mais do que seu crime, mas, quando olhamos para eles, vemos apenas o crime que cometeram. Ao entrevistar membros da família e os detentos, o filme cumpre sua missão de mostrar a face humana dos criminosos nos fazendo entender que há algo de bom em todos nós e que a transformação é, de fato, possível.
     A meditação Vipassana é ensinada na Índia há mais de 2.500 anos e é considerada um remédio universal para males universais. Por meio dela, os alunos aprendem a se concentrar exclusivamente no presente. O ensino da meditação Vipassana num ambiente correcional começou em Jaipur, na Índia, em 1975. Deixou de ser oferecido por um longo tempo e foi retomado em março de 1993, na maior prisão na Índia, com cerca de 10.000 presos. Já foram realizados muitos cursos para homens e mulheres, incluindo um para mais de 1.000 detentos - um dos maiores cursos dos tempos modernos. Hoje, há um centro de meditação permanente na prisão Tihar, bem como em várias outras prisões indianas, em que cursos regulares de Vipassana são conduzidos. Além disso, há cursos para milhares de cadetes da polícia na Escola de Formação de Polícia em Nova Délhi.
Após o estabelecimento da técnica nas prisões da Índia, cursos de Vipassana têm sido realizados com sucesso em Taiwan, Reino Unido, Nova Zelândia e Estados Unidos e estão sendo considerados em muitos outros países. Estudos mostram que a prática melhora a disciplina dos presos e sua vontade de cooperar com as autoridades penitenciárias. Faz com que os detentos sejam menos propensos à depressão, sentimentos de hostilidade e de desamparo. Eles também se mostram menos dispostos a fumar, usar drogas e consumir bebidas alcoólicas.
     Donaldson é o primeiro presídio de segurança máxima na América do Norte a realizar esse programa de meditação. Por um tempo, o programa foi interrompido mas agora está de volta. Há uma lista de espera para as sessões trimestrais, e o estado quer expandir a oferta para a prisão de mulheres.
Os prisioneiros inscritos nos programas de meditação tendem a continuar meditando, mesmo depois de terminar o retiro espiritual. Através da meditação, encontram finalmente paz e são capazes de enfrentar seus próprios demônios, em vez de perpetuar a violência nas prisões. Como disse Mahatma Gandhi: "Há um tribunal superior aos tribunais de justiça,  o tribunal da consciência. Ele supera todos os outros tribunais. "